söndag 29 maj 2016

Hur går det egentligen?

Ja var är vi nu? Om åttlingsembryot lever och frodas är den ca 5 dygn. Ruvardagar, ja hur räknar man dem? Embryots ålder räknas ju som dag 0 vid ÄP, såklart. Man fyller ju inte ett när man föds liksom. Men ruvardagar, det kan ju både vara hur många dygn jag ruvat.. och även att insättningen är dag 1. Man räknar väl som man vill lite på den punkten, för mig känns det konstigt att inte räkna återföringsdagen. För mig var den så enorm. Så betydelsefull, så det gladaste jag varit med om under hela karusellen. Jag har i alla fall gått med ett (eventuellt) embryo i fyra dagar om jag räknar från första. Fyra dagar av försök att vara väldigt återhållsam med värktabletter (inte så lätt när magen gått crazy och endometriosen frodats efter stimuleringen) och koffein. Jobbade natt igår och unnade mig en halv burk coca cola och en panodil för att palla sista timmarna. Funderade över om stresshormonerna på nattjobbet kommer vara en dålig faktor. Kom på att jag smakat av mannens mat med Chevre i fredags och kollade ostlistan (den ska man såklart inte äta). Tänker att det är nog inte så farligt och åttling borde ju inte ens ha fäst in än. Surfar och undrar när det fäster egentligen.. hittar en läkar/IVF-sida där det står 2-4 dagar. Lättad, har det hänt borde det hänt nu. Kommer på att de kanske menar blastocyster och då är ju åttling inte alls fäst. Hittar nån annanstans att det kan dröja 7-10 dagar. Känns långt. Mer oroande. Av någon anledning känns tiden där det inte är fäst som högrisk i min hjärna, fast det är så enormt mycket som kan gå fel sedan. Men jag vill ju så gärna veta att det kan fästa..
Fick mensvärk på jobbet. Lite knäckt, inte redan, inte ens med mina korta cykler väl? Googlar. Mensvärk kan vara supertidigt graviditetstecken. Kollar för första gången Fass om Lutinus och den kan ofta ge livmodersammandragningar (what the hell, är det en bra egenskap när man vill underlätta för embryo?) och tänker att ok, då kan det vara precis vad som helst. Bara att ignorera.
Vägrar analysera graviditetstecken som många gör. Vet ju att Lutinus kan ge många av dem och att de flesta riktigt tidigt gravida inget känner ändå och att skendräktigheten/inbillningssjukan kan ge fler symtom än det finns kvinnor, typ. Brösten har varit ömma sedan jag började stimulera, illamående kan komma som biverkning osv.

Sammanfattning ändå: Dagen för ÄP och dagen därefter var jobbiga med buken, tredje dagen lättare, sedan fullt hanterbart. Illamående i vågor särskilt dagen efter återföring. Ovanligt lågt sötsug sedan jag började stimulera och det har hållit i sig, inte alls sån sockergalning som jag brukar. Lutinus är sådär lagom ofräscht men kör man med trosskydd funkar det ju (och det måste man, i mitt fall iaf..). Däremot inte så kul att trycka upp den där staven vaginalt tre gånger om dagen..! Den blodförtunnande sprutan känns ok sedan jag började sticka mig i rumpan, jodå jag når ;) Måste ju ha alternativ till magen om det tar sig, kommer ju inte kunna sticka i en utspänd gravidmage känner jag. Får vara blå på rumpan istället.
Vissa stunder är det lättare, vissa känner jag mig oändligt trött och kan till och med känna att skit samma, hur skulle jag orka med ett barn, osv. Antar att det dels är biverkningar, dels effekter av den här cirkusen och någon form av försvar.  Jag kommer överleva ett negativt besked, men jag kommer bli mycket ledsen om vi inget fått till frysen. Att köra FET (fryst embryoåterföring) känns hyfsat smidigt men att gå igenom allt med stimulering och nedreglering igen.. nej jag kommer varken hinna innan de semesterstänger, eller hinna få igång orken. Men men, en dag i taget. Imorgon vet kliniken hur många, om några, blastocyster som kan frysas. Hoppas hoppas på flera!

1 kommentar:

  1. Tack för att du berättar! Intressant för mig som ska gå igenom processen för första gången till hösten. Håller alla tummar. Kram

    SvaraRadera