måndag 16 maj 2016

Gonal-f dag 4

Det rullar på :)

Negativt: endometriosen vaknade till liv blixtsnabbt och helt oväntat, redan ett dygn efter första sprutan fick jag ont i den äggstock som är rätt så förstörd av sjukdomen. Redan igår hade jag besvärligt ont och den "mildare" tablett som hjälper bäst är Ipren och liknande och de får jag inte ta längre, dels pga gravidchanser (känns tidigt ändå?) och dels pga Fragminet. Och så är det struligt att få till tiderna regelbundet när man jobbar skift.. Så av olika skäl ligger fragminet vid 21 och gonal-f:en vid midnatt. Fast jag försöker fasa den lite tidigare natt för natt nu, tänker att en halvtimme borde det ju funka att ändra.

Positivt: oväntat lite påverkan på humöret av sprutan. Snarare piggare o gladare nu när jag fått sänka sprayen, och kanske är det själva känslan att vara igång som motar det negativa? Sedan är jag ju väldigt van vid rejäla hormonbehandlingar så jag kanske är lite härdad. Läser om många som bråkat massor med sin familj när de gjort ivf men jag är ju inte så utagerande utan blir mer deppig och arg på mig själv om humöret sviktar. Hittills är nedregleringen värre än stimuleringen, men så kanske jag har för låg dos också, vem vet. Svaret får jag ju på torsdag om de bara håller tiderna med prover osv :)

Idag unnar vi oss ett glas vitt i solen på balkongen,  mannen fixar räksoppa och jag har fått honom att ta ledigt idag för att vara med mig eftersom jag är ledig hela veckan och åker iväg imorgon. Det är lustigt, först när vi började med det här kändes det som väldig skakig mark men nu känns vi mer sammansvetsade och positiva än nånsin. Härlig känsla!

1 kommentar:

  1. Vad bra att du inte tog illa upp över min fråga :-) Och tack för ett bra svar. Jag tror också att det är ett superbra sätt att ventilera, med blogg/Instagram eller liknande. Skönt att kunna skriva som man känner, men vara anonym.

    Vad skönt att du inte känner så stor förändring i humöret, och hoppas det lägger sig med det andra onda. Vilken go kväll det verkar vara. Detta kommer ni klara fint! All lycka.

    SvaraRadera