lördag 21 maj 2016

Tack till doktor E och den smärtsamma staven

Här händer det grejer! TUSEN tack till er som kommenterat o hört av er ang mitt förra inlägg. Jag var väldigt, väldigt, inte på topp där ett tag. Ni vände det.

Min företagsamma sida (som är extremt välutvecklad jämfört med min mycket eftersatta tålmodiga sida) ringde kliniken och efterfrågade telefontid redan efter jag skrivit föregående inlägg. Sköterskan i telefonen (min favorit, för övrigt- i detta uppånedvända rike som hör till IVF/barnlöshet får man favoritmänniskor man aldrig ens träffat) försökte tappert att mota det hela med att själv försöka besvara mina frågor. Men frågor av typen "ska vi inte avbryta när det är så få blåsor och min ena äggstock ska ju vara körd ÄR den det och förresten är det inte väldigt dåligt att min endometrios blir provocerad i onödan och hur farligt är det om ni ändå vill ge er på den dåliga äggstocken..?..?" Så gav stackaren upp och gav mig en telefontid dagen efter. Gott så.
I förrgår ringde således dr E upp, överläkare E till och med (undrar om de bara är överläkare där borta, har de inga "vanliga" läkare att bossa över?). Hon var inte så negativ som jag var. Givetvis. Hon tyckte dock att vi skulle ta ett snabbt återbesök redan dagen efter, dvs 48 timmar efter det med sämre besked. Redan, undrade jag. Jo, för det kan gå snabbt tyckte hon. Jag som åkt bort för att slicka mina sår och ta lite semester, lite inte-tänka-IVF i ett par dagar. Tji fick jag och fick köra 30 mil till Linköping för koll. Givetvis klart värt det, men ännu en grej som visar hur totalt obefintlig kontroll man har, det är bara att ställa in sig på att man inte kan ställa in sig på typ.. något.

Väl på plats grävde hon runt med ultraljudsstaven, aaaaajjeeee. Inte för att det inte är värt, men svullna äggstockar och endometrios är ingen bra kombo. Fokuserade på andning o ultraljudsbilden som till och med jag såg visade fler än två blåsor. YES! Vet inte exakt hur många. Tror tre plus cystan på höger (den bra) sidan. Fler på vänster, lilla arbetsamma vänster äggstock som kämpar trots att den sitter fast åt alla håll och borde vara stendöd, bortopererad, gone with the wind. Men den ville inte lossna under operation, den vill inte lägga ner, och nånstans är jag snarare tacksam för det. Jag vet, jag låter knäpp. Men när jag låg där blev jag nästan rörd. Den kroppsdel som ger mig mest smärta är också den som ger mig bäst chanser att få ägg. För dr E tror att de når den. Inte lätt- de ska sticka sin jättenål genom livmodern, bläh- men hon tror de når den nu när den är så svullen.

Sammanfattningsvis, för mig att minnas om jag gör om det och för de som nördar in på ordinationer:

1. Gonal-f 187,5E i 5 dagar, sedan..
2. Gonal-f 250E i 2 dagar, sedan..
3. Gonal-f 300E 2 dagar
4. Ovitrelle "ägglossningsspruta" på söndag
5. måndag inget alls.. som omväxling
6. tisdag ÄP =)
7. torsdag eventuellt, förhoppningsvis, återföring..!!

Sprayen 1 dos 3 ggr dagligen fortsätter jag med tills en timme innan ovitrellen, då tar jag sista dosen. Sen tar jag blodförtunnande Innohep oxå men det är för att jag haft blodpropp i benet. Den är jävligt mycket otrevligare än gonal-fen kan jag säga, svider och nålen är tjockare & längre. Men hellre det än att dra på sig en stroke mitt i allt :P

Galen känsla, äggplock bokat och nu sitter vi och bokar hotell, har tid kl 07 den 24e! Vågar inte riskera att fastna i nåt vägarbete. Skulle drömma mardrömmar non stop om trasig bil och se mig själv stå vid vägkanten och vinka efter taxi.. Hu. Nej här ska man vara på plats och ställa tre larm var den aktuella morgonen, inte läge att försova sig..

2 kommentarer:

  1. Åh nu har du ju datum och allt, yes vad skönt😊slutet på sprutorna är nära, kanske på sprayer med? 😊 vi hade med tid klockan 7, smart drag av er att ta in på hotell. Det gjorde inte vi, vi fick åka hemifrån 04:30 och hade såklart inte sovit en blund innan😀 vi ska med ta in på hotell nästa gång😊 det verkar som
    Om de har äggplock på morgonen och sen insättning på eftermiddagen😉heja heja😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hotell kändes bäst, vi hade behövt köra typ 03.45 och det kändes vidrigt tidigt o då hade nog framförallt mannen fått svårt med sin del efter att ha varit helt utan sömn ;) Aha ja jag hoppas vi oxå får insättning på eftermiddagen, hade varit skönt att slippa åka tidigt :) Nu är det pirrigt kan jag lova :D

      Radera