onsdag 18 maj 2016

Dåligt, sämre, sämst

Första VUL sedan vi började stimulera gick skräp. Min ena äggstock är fastvuxen bakom livmodern och mot andra organ (inte trevligt alls) pga endometriosen och givetvis är det just den som har svarat.. där ligger 5 potentiella blåsor och gömmer sig medan den "friska" äggstocken som allt hopp står till, DEN har börjat få fram ynka två. Två jäkla blåsor!! Förstå hur lite det är! De jag följer har haft uppåt 20 blåsor och den jag följde som gjorde äp nu senast fick 7 bara till frysen. Jag har alltså en chans på max två ägg OM det ens är ägg i blåsorna, de kan lika gärna vara tomma.

Det är så jäkla inte-roligt-alls att jag vill spy.

Man lever verkligen i det här, kan inte planera nånting framåt, inte ens boka en frisörtid, för ja tänk då kanske man är i Linköping på äggplock. Inget går att planera för tänk om man är iväg då. Tänk om man är iväg då och punkterar hela två jäkla blåsor och slösar ett landstingsförsök i onödan? Fasen bättre att vara hos frisören :P Och jag vet att när Linköping ringer imorgon (om de ringer i tid ens) då får jag bara prata med en sköterska som inte kan svara på nånting och bara rabblar en läkemedelsordination. Har inte haft läkarkontakt med Linköping sen januari. Nu får det vara nog, de får ge mig en telefontid åtminstone så jag får veta om det ens är värt att gå vidare eller om vi ska börja om och stimulera mer. Lättare att bryta nu innan endometriosen blir för jävlig för den gottar sig redan på hormonerna..

Nu ska jag gå och göra en fransförlängning som tröst och tycka synd om mig själv. Tur man har en vän som stöttar och peppar 100% i det här, E du vet vem du är <3

6 kommentarer:

  1. Jättetråkigt med din ena äggstock men, jag vill verkligen poängtera ett men. När jag gjorde mitt första vul var det bara två äggblåsor som växt till sig liiite. Jag var också super ledsen över detta. Fick inte på mitt andra vul höra något bättre mer än att det fortfarande var två lite större eventuellt 4 av totalt 10 blåsor ( 6 var alltså pyttesmå). Min läkare i min stad berättade då att han nyligen haft en patient med 25 äggblåsor som resulterade i 22 ägg varav 18 blev befruktade. Summan som hamnade i frysen samt i patientens livmoder = 0. Summan av kardemumman, det räcker att du bara får ett ägg😊 så länge det är guldägget😉 jag fick fyra, varav ett inte ville bo kvar i mig och andra är i frysen😊 ingen idé att spekulera innan äggplock, det kommer gå bra ska du se😉 får du två kanske du har ett bonusägg i frysen sen😉 styrka till dig😊💕💕✊✊💓

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för ditt svar! Kändes mycket bättre när jag läst det! :D

      Radera
  2. Men åh så störigt. Har de sagt om de har någon gräns för hur många äggblåsor man måste ha för att få plocka? Förstår att det är frustrerade med den andra äggstocken, så typiskt att äggen ska sitta där ju..

    Jag hade precis som Em också bara några ägg vid den senaste ivf:en. Jag hade 3 första ultraljudet och 4 vid det andra, til slut fick de ut 5 ägg men då var ett omoget. 3 befruktades, ett sattes in som tyvärr inte blev något och ett har vi kvar i frysen. När vi gjorde den första ivf:en plockades 11 ägg men bara 4 var mogna och ett befruktades. Det blev en graviditet som tyvärr slutade i sent missfall. Men det hade ju inte med det att göra. Så ett bra ägg räcker!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig, så skönt att fler haft samma upplevelse vid första UL =)

      Radera
  3. Förstår att det känns väldigt ledsamt men jag håller med ovan talare! I hälften av alla äggplock blir det inte mer än ett ägg till återföring ändå, dvs i bara hälften av fallen får man nåt till frysen, oavsett hur många som tas ut. Klart man vill ha så många ägg (= chanser) som möjligt, men det räcker VERKLIGEN med ett enda moget ägg. Målet är att få ut mellan 8-12 ägg sa de till mig, uppemot 20 är inte eftersträvansvärt vad jag förstått. Klart att 2 är väldigt mycket färre än 8, det förstår jag att du tänker, men det är också väldigt mycket fler än noll och du är inte färdigstimmad än. Jag har sett massor hända på flera personer de sista dagarna. Så nu håller vi tummarna för tillväxt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar! Ni har räddat min vecka allihop!!

      Radera