onsdag 1 juni 2016

Att storhandla med ångest (8 dagar efter ÄP)

Det är ju mycket med kroppen hela tiden, men börjar tro att det jag skyllt på Lutinus (bland annat galet uppsvullen osv) nog var med Ovitrellen eller något. För det börjar faktiskt äntligen ge sig lite, inte för att magen är platt direkt men den är inte som om jag vore sexmånadersgravid längre. Igår kunde jag få på mig vanliga byxor, det var rätt skönt kan jag säga. Tajt men skönt att slippa gå i träningsbyxor hela tiden ;) 

Det mest intressanta som hänt är faktiskt att OM embryot fäster och OM jag är en av de som känner det, så kände jag det igår. Låg och skulle ta en powernap på eftermiddagen och fick plötsligt rätt så rejält ont där i nedre regionerna av magen. Inte alls som mensvärk eller de där känningarna jag tror livmodern ger ifrån sig av Lutinus, och även om den sannolika förklaringen säkert är en cysta eller något så brukar det kännas längre ut åt sidan när det är äggstockarna. Detta kändes precis till höger om mitten om man säger så. Höll i sig mindre än en minut men kändes lite svagare även sedan. Tyckte det var lite häftigt faktiskt, alltid håller kroppen på med något i den här processen o det är verkligen inte lätt att veta vad. 

Hade ett gammalt ägglossningstest av CB digital som ju nu är rätt värdelöst för mig. Men vet att ägglossningstest kan reagera på hcg som ju är graviditetshormon så jag använde det i förrgår. Inte för att det hade kunnat reagera på en graviditet än, det är för tidigt, men för att se om ägglossningssprutan gått ur kroppen. Läste nämligen att den kan sitta i uppåt 10 dagar och den kan också ge utslag på gravtest. Vill ju inte testa falskt positivt sen av den anledningen så jag tänkte att det vore bra att kolla  när testet ändå ska slängas annars och nej där var ju inget ( 8 dagar efter jag tagit sprutan). Så nu bör jag ju vara nollställd. Kändes ändå lite deppigt att det var nollat för, ja jag vet inte.. för att det väckte gamla känslor till liv av att ha testat mängder med gånger och aldrig fått positiva besked om något alls? 

Sedan gick jag, dödstrött, och handlade. Det var tvunget men ingen bra idé. Gode gud vad svårt det är att handla rätt! Måste försöka äta lite nyttigare. Mer fisk. Rätt fisk också för sjutton. Mer sallad, grönt måste jag äta mer av, alltid varit dålig på, mest ätit vindruvor och annat som är superbesprutat. Men vilket grönt är bäst? Ekologiskt ska ju vara bra men vilket är egentligen säkrast; ekologiskt från typ Ecuador eller vanliga äpplen från Sverige? Vem har koll på att de verkligen odlar ekologiskt i långtbortistan, fattiga bönder som håller på att förlora skörden, nog lär de väl känna sig tvingade att gasa på med allt de har om nöden kräver? Medan Sverige har superkontroller på det mesta. Gud vad svårt. Kommer fram till att ekologiskt svenskt måste vara bäst. Kruxet är att det finns det typ inget som är än, nån gurka eller tomat kanske man kan få fram- dock inte denna gång. Trött, trött, vad ska man köpa? Frukter med tjockt skal, funkar det fast det är besprutat? 

Överlevde grönsaksdisken. Dags att köpa salladsdressing, pallar inte göra själv, här nånstans så trött och förvirrad att jag helst velat sätta mig i korgen och snyfta lite. Läste på flaskan att det är ost i. 1% ost. Men vilken ost? Är den pastöriserad?? Får ju inte äta opastöriserad ost. Läser på annan flaska att det är färskost i. Minns inte om färskost var förbjudet. Tänker att 1% måste ju kroppen kunna hantera, det är ju pyttelite.. men hittar ändå en annan flaska utan ost och köper den istället. (Den var äcklig, suck.) Går förbi hyllorna med min älskade cola och Pepsi Max. Ingen pepsi här inte, den innehåller mest koffein av allihop, aja baja. Tittar än mer längtansfullt efter Red Bull, tänk at få vara lite pigg.. Förbi safthyllorna efter min Fun Light som jag dricker jämt. Dåligt samvete direkt, fasen allt aspartam, vet man hur det kan påverka en bebis? Jag borde dricka kranvatten. Fast jag avskyr det. Dålig, dålig, eventuellt blivande mamma.  Hur fixar folk allt det här, att gå på Maxi blev ett eldprov av dåligt samvete, oro och allmän vadskajagätaångest. Gick hem, trött, nere, kände att om det blir ett minus vid test ska jag trycka i mig ost, halsa koffeindrycker och äta besprutade vindruvor tills jag storknar. 

Men, dagen efter med lite sömn i kroppen blev det mycket bättre. Önskar jag kunde känna glädjen jag kände vid återföringen men känner mest att jäklar, har man aldrig varit galen innan blir man det under ruvartiden..!! Nu är det en annan dag och en bättre sådan :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar