onsdag 8 juni 2016

Nytt test, symtom, och vad får man egentligen köpa?

Hade ju bestämt att testa igen innan det var dags att ringa kliniken (har ju som jag skrivit innan inte officiell testdag förrän 14/6 så fick rådet att ringa dem först då). Men tålamod är ju inte min starka sida direkt.. Så testade det digitala testet som låg här hemma och väntade, och tadaa- gravid v 2-3! Starkare nivåer alltså. Så imorgon ringer jag RMC och så får de väl tvinga mig att testa om nästa vecka då om de vill, inte för att ett eventuellt missfall skulle hinna få bort allt hcg tills dess. Vill hemskt gärna få samtalet gjort, känns mer verkligt då, och få boka in VUL för att se så att åttling fastnat på rätt ställe! Innan dess vågar jag knappt ens tro på testen. Har smärtor som om någon kört in en tunn smal kniv i ena äggstocken eller där omkring av och till, så snabbt och smärtsamt att jag inte kan gå eller ens stå. Det känns inte jättekul men hoppas det är cystor som ryker och inte nåt som är fel. Dock brukar cystsmärtorna sitta i längre än detta.. men man vet ju aldrig hur kroppen fungerar nu efter IVF och i början på en eventuell på-rätt-plats-graviditet.

Symtom är svårtolkat som vanligt, eftersom jag inte vet vad Lutinus står för. Vet att Lutinus gör att min mage av och till är hopplös, det började direkt med tabletterna, tröttsamt när det händer. Visst, i teorin skulle jag ha kunnat äta nåt dåligt typ varannan var tredje dag meeeen jag tror mer på Lutinus :P Men ska jag spalta upp övriga symtom är de som följer:

-brösten är större och gummibollsaktiga (inte lika ömma som efter stimuleringen, men fortfarande ömma)
-är van att vara uppsvullen av endometriosen men detta är något i hästväg. Jag ser många av dygnets timmar mer ut som en höggravid blåval än en nyplussad kvinna. Hade jag varit lite mindre privat hade jag lagt upp bild, men tro mig, det är väldigt stort o tydligt. Jag kan inte ens dölja det med stor munkjacka o fladdriga mjukisbyxor och har märkt att flera har tittat till på magen. De måtte tro att jag blivit smällfet på rekordtid..
-apropå fet så har jag inga specifika cravings, förutom ett, och det är MAT. Jag trodde inte man kunde få cravings tidigt men min hjärna är väldigt inriktad på mat. Jag tänker nog lika mycket på nästa mål som jag tänker på en eventuell bebis, haha!
-MEN jag njuter inte av min älskade choklad...! Är chockad över detta. Jag som älskar choklad och äter det i princip 350 dagar om året, jag tog några rutor igår och sen.. nä. Åt vindruvor och persika istället. Hade min familj sett detta hade de trott att jag var döende eller något. Men det är bara inte särskilt gott längre.
-konstiga obehag/smärtor i livmoder/äggstocksområdet som går från att liksom bara kännas till att vara som helt hanterbar mensvärk. Detta har jag i timmavis dagligen om man lägger ihop det. Om detta är av graviditeten och inte Lutinus kan jag säga att jag hade befunnit mig på gyn för länge sedan om jag inte vetat om att jag var gravid. Det känns mycket tydligt och helskumt.
-bra hy :D Alltid något!


Som avslutning kan jag nämna att jag köpte en gravidtidning idag. Stod och kikade på omslaget på Ica (utan att ta i tidningen) och såg flera intressanta rubriker som barnvagnstest, förlossningsrädsla, gravidkläder.. Ville köpa men kände att gud, det får jag ju inte. Jag är inte en riktigt säkert gravid, kan man ens räknas som gravid så tidigt, hur dum är jag som inbillar mig att jag kan tänka på sådant, ödet kommer skratta mig i ansiktet när VUL sedan visar att där inget finns.. Men fan heller. Jag gick tillbaka och köpte tidningen. Smög ner den i kassen fort som sjutton ifall nån bekant skulle visa sig, men fick med den hem och läste hela i ett svep. Det skadar väl inte att förbereda sig lite ifall att :)

2 kommentarer:

  1. Va underbart att höra! Håller tummarna för att du ska lyckas hela vägen! Jag hade så uppblåst mage tills jag började minska med Lutinuset. Alla symtom är olika och kommer att variera gör dig nu de kommande veckorna. Så oroa dig inte om du har några symtom ena veckan men som försvinner andra veckan för det är normalt. Jag fick riktiga grav symtom först i vecka 6-7 och har oroar mig hela tiden i onödan. Kram Genus Longing

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas du mår bra och att det fortsätter rulla på för dig, tittar in i din blogg då o då :)

      Radera