måndag 3 oktober 2016

Lyxfällan nästa! För nu måste man ju våga..

Det kan ju låta fjantigt, ytligt och banalt- men gudar vad man kan shoppa när man väntar barn. Jag vågade knappt titta åt babysaker när jag höll på med iVF och var ruvare, inte efter plusset heller (köpte en liten body då o det kändes som att jag gick på väldigt tunn is..). Jag önskar så att jag hade kunnat vara en sån där aningslös typ som bara yes bebis nu kör vi! Istället räknar jag fortfarande ner tiden tills att bebbe har en sportslig chans att överleva om förlossningen drar igång. Men men. Nu jäklar måste jag släppa sargen. In i matchen. För en planerande kontrollmänniska håller det icke att tänka att bb-väskan den packar jag när värkarna har börjat (jag begriper mig inte på de som tänker så, herregud, jag kan knappt packa under stress utan att ha svinont..) och jag vill ha de stora grejorna färdiga. Kläder upptvättade, spjälsäng redo, vagnen klar o jag ska veta hur den funkar osv. Och ja det är dyyyrt men det är också mycket som är så-jäkla-kul!

Vad som däremot, enligt mig, är sjukt trist att lägga pengar på så är det mammakläder. Köpa till bebis, hell yeah. Köpa till vattenmelonen som allt mer besvärat vaggar runt och tycker att nu kan fasen magen ta det lite lugnt med tillväxten ett tag- not so much. Men nu har hösten kommit och jag hade inget val, måste köpa jacka. Har beställt den här så får vi se hur den känns:
www.mamalicious.com

Den och ett par tjocka tröjor då mina nuvarande helt enkelt inte funkar längre. Das jättemage vill ha sitt space! 

Nå, åter till bebisshopping. Vi (läs jag, mannen är inte in the zone än men han får vackert betala hälften av de dyrare sakerna) har fixat babyskydd (Maxi Cosi Pebble, fanns i svart på rea och även om den blå eller röda är så mycket finare fick ekonomin styra, den var ca 450 spänn billigare så vad gör man..), barnvagn åtminstone delvis (Emmaljunga Viking med sittdel, liggdel och regnskydd etc ska fixas- fick tag i den väldigt lite begagnad, en tjej som köpt för en vecka sedan och ångrat sig så den var oanvänd, kom med kvitto o allt, sparade 1600 mot Emmaljungas rek-pris.. heja facebookgrupper!) och senare i veckan ska jag till Gekås med en kompis och shoppa upp lönen.. Kommer nog bli galet är jag rädd men himla kul ;) Har fått veta av kollegor att de är väldigt nöjda med deras bodys, strumpor mm. Förutom bebisgrejer till max kommer jag nog släpa hem ett antal hundben och kanske nån bädd så fyrbeningarna får sitt. Vi har rätt långt att åka men vad gör det när man har fint sällskap? Enda kruxet är att fröken gravid blir pinknödig typ jämt vissa dagar men men jag får hoppas det blir en städad dag så jag slipper jaga toaletter typ halva besöket ;)

Hjärnspökena lever, jag vet att jag kan komma att behöva sälja/ge bort en massa grejer om saker inte går som jag hoppas.. men jag måste leva också. Och vi är så himla bestämda att försöka igen om det går illa, vi har ju tre små eskimåer i frysen hos rmc, och de tröstar mig lite varje gång oron kommer. Det känns som att de ligger där som en trygghet, "Vi finns här, det är inte kört, du får fler chanser".. typ. Det kan låta knasigt och jag vet att det kan hända saker när de tinas, men de känns som mitt eget säkerhetsbälte i den här berg-och-dalbanan som min graviditet är för mig känslomässigt. En liten trygghet i ett oroligt hjärta. Och jag känner att någon gång kommer någon av dem hamna hos mig och då får resan börja om igen, förhoppningsvis som syskonförsök till lilla knyttet jag bär på nu. 

Önskar er alla en fin vecka med glädje, trygghet och fina besked. Vet flera som är igång med första skälvande veckorna efter plus och ni som är igång med sprutor och IVF, de som pausar och så de som liksom jag hunnit en bit.. vi är i alla fall inte ensamma! Önskar av hela mitt hjärta att vi alla kan få våra små knytten <3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar