söndag 10 juli 2016

Tjock, nedstämd och snart stenad

Ja, inte stenad som i nerdrogad. Nån måtta får det vara även i det här hushållet. Men det är inte utan att jag känner mig lite, tja, provocerande? Som bokat in både kub och nipt. Man ska absolut inte göra sådana tester om man inte har en någorlunda uttänkt strategi för vad man sedan gör med resultatet (sedan kan ju alltid sådana planer ändras när man står inför faktum), för jag ser en del skriva på bloggar och i inlägg om att de är såå upprörda över att den dumma vården fått dem att ta tester och sedan fick de dåliga resultat och se DET ville de ju inte veta. Ta-inte-testen-då.
Man ska också tänka över vad man kommer göra med olika svar. En risk på 1 på 100 för Downs syndrom kan ju för en del kännas jättemycket (vården räknar det som förhöjd risk) men en procent är ju ändå väldigt lite och för vissa kan det kännas som hur bra odds som helst. Det är inte helt lätt det där.

Själva vet vi att om vi får högrisk blir det fostervattensprov, men vi (jag åtminstone) undviker det gärna i det längsta. Så frågan blir då, hur hög risk ska vi acceptera? Då kommer nipt in som har betydligt bättre siffror på att hitta fel än vad kub har. 7500 spänn får man punga ut, vi delar givetvis på kostnaden, men för att undvika fostervattensprov (om möjligt) känns det värt det.
Dock känns det väldigt tabubelagt att prata om sådant. Som IVF:are ska man vara glad om man får något. Frisk, sjuk, eller kanske en alien- man ska vara så fantastiskt GLAD och TACKSAM att man inte ens kan andas en tanke om att abortera ett eventuellt svårt sjukt foster. Tur man har en anonym blogg så att föreningen för Tacksamma Mödrar inte kan skicka in tegelstenar inom fönstret för att man andas en tanke om att oroa sig för fel på den gudomliga graviditeten.

Och allt det här känns givetvis helt surrealistiskt att ens skriva om eftersom jag dagligen tänker att knyttet kanske slutat leva. Och då är ju tester för att se om det lilla livet är sjukt helt poänglöst..



I övrigt är jag fetare än fetast. Nej, det är inte att jag äter massor. Jag mår illa massor, däremot. Men magen är fasen märkbart stor och jag är ju bara i 8+5! Det börjar bli rätt besvärligt att dölja (uppfinningsrikedomen framför garderoben är ständigt prövad). Hade jag inte haft en del plagg anpassade efter att endometriosen ibland kunnat ge en en jättemage så hade det varit kört. Men jag vill ju dölja. Jag vill glädjas och berätta för hela världen att jag är gravid, men mitt överjag eller vad vi ska kalla det är fast beslutet att inte prata i onödan, inga frågor, pallar inte. Pallar inte varken gratulationer eller ömkan om det skiter sig. Allt känns för privat och jag vill vara i min relativt trygga bubbla där främst de jag vet bryr sig på riktigt är insatta. Där jag vet att jag kan freaka ur av oro eller krascha i sorg om det någon dag behövs. Där jag vet att glädjen för min skull när det går bra är äkta. Men folk är nyfikna och trots gigantiska jobbkläder har flera kollegor tittat till på magen.. får hoppas att de främst tänker att jag käkat för mycket choklad.

Humöret är upp och ner, och idag är det en tung dag. Ont i äggstocken som fortfarande är stor efter stimuleringen, känner mig överkänslig och utlämnad, och har flera enormt stora beslut att ta om min och knyttets framtid. Känner mig ynklig och rådvill. Men hoppas på att på något sätt kunna ta beslut framöver, och hoppas som vanligt att ni alla där ute mår så bra som ni bara kan, med nåt i magen eller ej.

3 kommentarer:

  1. Har precis börjat läsa din blogg. Så spännande att följa. Jag har svår endometrios, sprayar med synarela sen två månader tillbaka och ska hålla på tills att vi ska börja med IVF. Vi har vårat första läkar- och barnmorskebesök i augusti. Jag har ingen aning om hur snabbt vi kan komma igång men längtan är olidlig. Mår så fruktansvärt dåligt av nässprayen.. Fortsätter att följa dig här. Stort lycka till med allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit :) Jag har oxå vad de klassat som svår endometrios. Jag sprayade i 3-4 månader bara som endobehandling 2014 och därefter gick jag över till Enanton (sprutor) i ett halvår. Behandlar ni länge så glöm inte att påminna dem om att du kan behöva kollas för benskörhet! Jag fick steget innan, dvs nedsatt bentäthet, rätt så snabbt. Inte för att skrämmas på något sätt men det kan vara bra att kolla. Jag åt därefter kalktabletter och en tablett mot benskörhet veckovis så värdena har bättrats något. Men får du bara behandling några månader ska det ju vara lugnt förstås. På mig kollade vi efter ett halvår. Jag mådde oxå halvkasst av sprayen men det "ska" ju vara bra för oss med endo som vill bli gravida och för mig funkade det verkligen. Cystorna blev klart mindre också (hade en del endometrioscystor först). Ändå skönt du redan sprayar för då är du ju redan nedreglerad när ni är på besök och då kan det gå jättesnabbt att komma igång! Efter att jag var helt nedreglerad tog det ju bara 11-12 dagar innan äggplock när vi fått börja. Så tror det kan gå snabbt för er efter besöket!! Håller tummarna, skriv gärna igen om hur det går!

      Radera
    2. Hej. Tack för att du svarade. Man känner sig så ensam i den här processen så skönt att få dela lite tankar med någon som har gått igenom samma sak. Jag kommer absolut att skriva hur det går på min resa och fortsätta att följa din. /Therese

      Radera