lördag 12 mars 2016

Och så var det det där med tillskott..

Försöker läsa mig till vad som är bra, vad man ska undvika, osv. Det mesta gäller ju de som redan lyckats bli gravida men jag vill ju såklart veta vad jag kan göra NU. För att maximera bebischanser och för att få en bra start för ett eventuellt knytte. Och så att jag kan unna mig vissa saker innan, typ sushi och vissa ostar ;)

Så, enligt vad jag förstått ska stora doser koffein öka risken för missfall. Försöker dra ner lite redan nu men det blir en utmaning att fixa jobbet utan det kan jag säga (jobbar skift). Men men det får bli ett senare lyxproblem isåfall :) Folsyra skulle man ju börja med redan innan en graviditet så det kör jag med. Tänker att järn måste ju vara bra eftersom det tar lång tid att fylla på lagren så kunde vara bra att ligga bra till i förväg, så att säga. D-vitamin står ibland att det kan vara bra och där ligger ju vi i Norden ofta lågt till under vintern/tidig vår. Läst någonstans om zink/magnesium också..

Men nu är det ju så att få ihop allt det där är lättare sagt än gjort. Äter apotekets multivitamin för kvinnor/gravida men den innehöll aningen mindre folsyra än rekommenderat, liksom d-vitamin. Men jag vill ju inte överdosera heller. Så nu tar jag maxdos av multivitamin varannan dag och Folsyra+D-vitamin och brustablett järn varannan. Jaja, man gör så gott man kan :) Idag är det solsken och jag ska försöka hinna med min powerwalk på en halvtimme som jag planerar att få in åtminstone 4 dagar i veckan. Rör på mig alldeles för lite och det är väl inte heller så bra.. Tur man har hund så att man måste ut några gånger om dagen ändå!

(Apropå att förbereda så har jag satt mannen på att dricka minimalt med alkohol nu innan det är dags, allt för att boosta simmarna. Bada varmt får han inte heller men vi har inte badkar så den risken är inte så stor ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar