torsdag 25 augusti 2016

Till mig själv, eller något..

Nå, nu ska jag inte låta så dramatisk. Pinsamt dålig uppdatering senaste tiden men har inte haft så mycket att säga faktiskt. Dagarna går. Orken tryter just nu, men humöret är inte lika instabilt, tacka gudarna för det. Illamåendet som skulle vika i vecka 12 (ha!) är förvisso bättre men mil ifrån borta. Tröttheten skulle ju också vika i andra trimetern (ha! igen) är också lite bättre men inte bra. Riktigt komiskt blir det när jag gång på gång läser om att det nu är tid att känna sig strålande innan man blir tjock och otymplig osv. Well, jag är redan rätt tjock och jag känner mig inte alls fantastisk. Härligt för er som gör det men för er som INTE gör det, you are not alone ;)

Saker jag skulle kunnat meddela mitt gravida jag, men kanske inte hade velat veta:
-illamåendet kan vara hela graviditeten
-tröttheten också
-pinknödigheten från början kommer gå över.. men den kom tillbaka i vecka 14. Tro inte att du slipper till sluttampen..
-sexlusten som du får peppiga gravidmail om, som ska vara så igång nu pga ökat blodflöde osv? Hahaha glöm den.
-men du kommer märka den extra blodvolymen när du är andfådd fem minuter efter att ha gått upp några trappor
-köp en ko (det är sannolikt billigare än att köpa all mjölk som går åt när Den Stora Törsten sätter in kvällstid)
-du kommer få en väldig massa känslor och begäret/tvånget att fixa trygghet och boa kommer driva dig att tänka och göra saker du inte räknat med (typ vilja kasta pil när man ser andra gravida på husvisningar eftersom man lärt sig att de brukar buda och vara lika desperata som en själv.. uppenbarligen är jag inte den enda gravida med desperat huslängtan)
-babykläder är roligare att köpa än du NÅNSIN kunnat räkna med
-du kommer vilja strypa mannen
-..men samtidigt vara irrationellt rädd att något ska hända honom
-lägg ner att tycka det är kämpigt att magen syns tidigt. Ok att en del syns först i vecka 20. Du kommer ha gått upp endast två kilo till början på 16e veckan men magen kommer synas hur mycket som helst då och vanliga byxor är körda långt tidigare..
-var stolt över din kropp, du var det i början när du plussat- fortsätt med det. Den kämpar och har hittills fixat det här strålande!
-stödet från andra kvinnor som gått/går igenom samma sak kommer förvåna dig. Även glädjen för din skull som du inte alls räknat med.
-längtan efter att hålla knyttet i famnen kommer tidigt och är så förvånande stark.. Och när du kramar den lilla blå pyjamasen om kvällarna för att du inte riktigt vill lägga undan den, just då är inget i livet särskilt svårt utom känslan att det där med överrumplande starka moderskänslor faktiskt finns även i dig- även om det inte alltid varit lätt på vägen dit.




3 kommentarer:

  1. Härregud vad jag känner igen mig! Kämpa på<3 går in i vecka 15 idag och tycker tiden går för långsamt. Vill hålla bebis nu! Är också flåsig och tjock och mår illa kvällstid och kissar hela nätterna. Men samtidigt, det är så underbart att äntligen vara här. Dit jag längtat så innan ivf och alla procedurer. Vet du, nu är vi ju precis som alla andra som man sneglade avundsjukt på. Och snart är vi mammor! Otroligt. Puss på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sjukt häftigt och ibland helt overkligt att vara gravid! Heja oss! =D

      Radera
  2. Skönt att du verkar må lite bättre nu, förutom alla gravid krämpor då😂😂 såg det där med köp en ko och känner att jag måste passa på att varna. En av mina vänner var så jäkla törstig på mjölk när hon var gravid så en kväll drog hon i sig två liter... Detta resulterade i den värsta förstoppning ever, hon fick typ ringa i panik till akuten. Bara så du vet, vi vill ju inte att du ska drabbas av svår förstoppning också, det räcker väl med pinkeriet😉😉 😘

    SvaraRadera